Karácsony Gergely

Karácsony Gergely: ne csak közlekedni, élni is lehessen Budapesten!

Helyi hírek

Az Európai Mobilitási Hét üzenete az, hogy Budapesten nem autósok, kerékpárosok és közösségi közlekedők vannak, hanem városlakók, akik közlekedni akarnak. Nekünk pedig az a dolgunk, hogy a lehető legtöbb fenntartható alternatívát kínáljuk nekik a közlekedésre – hangsúlyozta Karácsony Gergely főpolgármester az egyhetes mobilitási programsorozatot megnyitó sajtótájékoztatón pénteken, a Városháza parkban.

A főpolgármester elmondta, hogy Budapest élhetősége sérült az elmúlt években, ezért egyre többen kerestek maguknak lakóhelyet a városon kívül, és kezdtek autóval bejárni, terhelni a környezetet. “Ezt a negatív spirált szeretnénk megfordítani” – emelte ki Karácsony Gergely, hozzátéve: a céljuk, hogy minél több zebrát hozzanak létre, védett kerékpársávokat alakítsanak ki, és “megőrizzék a köztereket arra, amire valók: ne csak közlekedni, hanem élni is lehessen rajtuk.”

Emlékeztetett, hogy a mobilitási hét annak idején egy autómentes nappal indult, de “ma már sokkal komplexebben gondolkodik erről a kérdésről a városvezetés.” Szavai szerint a város részeire nem “közlekedő edényekként” tekintenek a munkahely, az iskola és a lakás között, hanem úgy, mint “a helyre, ahol élünk, és amelynek minősége alapvetően befolyásolja azt, hogy hogyan élünk.”

A főpolgármester szerint hamis állítás az, hogy az elmúlt időszakban “hirtelen, a semmiből ránk törtek a dugók.” Azt mondta, a mérvadó nemzetközi statisztikák szerint Budapesten csökkent a torlódások mértéke.

A dugókat nem újabb sávok létrehozásával kell megszüntetni – közölte, majd úgy folytatta: értelmes, a városlakókat komolyan vevő társ-párbeszédet kell folytatni arról, hogyan tudunk együtt élni és közlekedni ebben a városban. “Minél több fenntartható eszköz áll rendelkezésre, minél jobb minőségben, annál kevesebb lesz a dugó” – húzta alá.

A sajtótájékoztató helyszínén szabadtéri kiállítást is bemutattak a főváros átalakuló köztereiről, amelynek kapcsán a főpolgármester hangsúlyozta: “a kiállítás arra emlékeztet, hogy amit normaként őrzünk a fejünkben – például, hogy a Lánchídon mindig dugó van, de azért mehessenek az autók – az valójában csak egy bizonyos időszaknak volt a normalitása.”

“Budapest korábban sokkal emberibb léptékű város volt, és bizonyos értelemben ennek a múltnak a nagyszerűségét szeretnénk visszahozni és összekötni egy olyan jövővel, ami élhető mindannyiunk számára” – jelentette ki.

Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztés igazgatója elmondta, hogy Budapesten több mint húszéves hagyománya van az Európai Mobilitási Hétnek, amely idén szeptember 16. és 22. között várja az érdeklődőket. A “kampányhét” azt a célt szolgálja, hogy a hogy a budapestiek minél jobban megismerjék az alternatív közlekedési formákat – fogalmazott.

Közölte: a Clark Ádám tér és a Kálvin tér közötti “besétálható, bekerékpározható” területen számos program várja az érdeklődőket. Egyebek mellett lesznek közlekedési fejlesztéseket bemutató gyalogos túrák, villamos kiállítás, “buszsimogató” és számos gyerekprogram. A mobilitási hét keretében több buszon dj-k és zenekarok játszanak majd, ki lehet próbálni elektromos kerékpárokat, rollereket, valamint iskolai közlekedésbiztonsági foglalkozásokat is tartanak – sorolta a programokat Bodor Ádám, megjegyezve: jövő héten már pénteken nyitva lesz a rakpart a gyalogosok és kerékpárosok előtt.

Ámon Ada, a Főváros Klíma- és Környezetügyi Főosztályának vezetője rámutatott, hogy Európában a városok nagysága mindössze négy százalék a teljes területhez képest, de a városokban lakik a lakosság háromnegyede. Ez nyilvánvalóvá teszi, hogy nagyon jól, optimálisan kell kihasználni a köztereket – szögezte le, megjegyezve: a városok felelnek az üvegházhatás kibocsátás kétharmadáért és az energiafelhasználás nagy részéért is.

Kijelentette: a környezetbarát, élhető, klímatudatos közlekedési szokásokat meg kell ismertetni az emberekkel.

(MTI)