Az Európai Mobilitási Hét üzenete az, hogy Budapesten nem autósok, kerékpárosok és közösségi közlekedők vannak, hanem városlakók, akik közlekedni akarnak. Nekünk pedig az a dolgunk, hogy a lehető legtöbb fenntartható alternatívát kínáljuk nekik a közlekedésre – hangsúlyozta Karácsony Gergely főpolgármester az egyhetes mobilitási programsorozatot megnyitó sajtótájékoztatón pénteken, a Városháza parkban.
A főpolgármester elmondta, hogy Budapest élhetősége sérült az elmúlt években, ezért egyre többen kerestek maguknak lakóhelyet a városon kívül, és kezdtek autóval bejárni, terhelni a környezetet. “Ezt a negatív spirált szeretnénk megfordítani” – emelte ki Karácsony Gergely, hozzátéve: a céljuk, hogy minél több zebrát hozzanak létre, védett kerékpársávokat alakítsanak ki, és “megőrizzék a köztereket arra, amire valók: ne csak közlekedni, hanem élni is lehessen rajtuk.”
Emlékeztetett, hogy a mobilitási hét annak idején egy autómentes nappal indult, de “ma már sokkal komplexebben gondolkodik erről a kérdésről a városvezetés.” Szavai szerint a város részeire nem “közlekedő edényekként” tekintenek a munkahely, az iskola és a lakás között, hanem úgy, mint “a helyre, ahol élünk, és amelynek minősége alapvetően befolyásolja azt, hogy hogyan élünk.”
A főpolgármester szerint hamis állítás az, hogy az elmúlt időszakban “hirtelen, a semmiből ránk törtek a dugók.” Azt mondta, a mérvadó nemzetközi statisztikák szerint Budapesten csökkent a torlódások mértéke.
A dugókat nem újabb sávok létrehozásával kell megszüntetni – közölte, majd úgy folytatta: értelmes, a városlakókat komolyan vevő társ-párbeszédet kell folytatni arról, hogyan tudunk együtt élni és közlekedni ebben a városban. “Minél több fenntartható eszköz áll rendelkezésre, minél jobb minőségben, annál kevesebb lesz a dugó” – húzta alá.
A sajtótájékoztató helyszínén szabadtéri kiállítást is bemutattak a főváros átalakuló köztereiről, amelynek kapcsán a főpolgármester hangsúlyozta: “a kiállítás arra emlékeztet, hogy amit normaként őrzünk a fejünkben – például, hogy a Lánchídon mindig dugó van, de azért mehessenek az autók – az valójában csak egy bizonyos időszaknak volt a normalitása.”
“Budapest korábban sokkal emberibb léptékű város volt, és bizonyos értelemben ennek a múltnak a nagyszerűségét szeretnénk visszahozni és összekötni egy olyan jövővel, ami élhető mindannyiunk számára” – jelentette ki.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztés igazgatója elmondta, hogy Budapesten több mint húszéves hagyománya van az Európai Mobilitási Hétnek, amely idén szeptember 16. és 22. között várja az érdeklődőket. A “kampányhét” azt a célt szolgálja, hogy a hogy a budapestiek minél jobban megismerjék az alternatív közlekedési formákat – fogalmazott.
Közölte: a Clark Ádám tér és a Kálvin tér közötti “besétálható, bekerékpározható” területen számos program várja az érdeklődőket. Egyebek mellett lesznek közlekedési fejlesztéseket bemutató gyalogos túrák, villamos kiállítás, “buszsimogató” és számos gyerekprogram. A mobilitási hét keretében több buszon dj-k és zenekarok játszanak majd, ki lehet próbálni elektromos kerékpárokat, rollereket, valamint iskolai közlekedésbiztonsági foglalkozásokat is tartanak – sorolta a programokat Bodor Ádám, megjegyezve: jövő héten már pénteken nyitva lesz a rakpart a gyalogosok és kerékpárosok előtt.
Ámon Ada, a Főváros Klíma- és Környezetügyi Főosztályának vezetője rámutatott, hogy Európában a városok nagysága mindössze négy százalék a teljes területhez képest, de a városokban lakik a lakosság háromnegyede. Ez nyilvánvalóvá teszi, hogy nagyon jól, optimálisan kell kihasználni a köztereket – szögezte le, megjegyezve: a városok felelnek az üvegházhatás kibocsátás kétharmadáért és az energiafelhasználás nagy részéért is.
Kijelentette: a környezetbarát, élhető, klímatudatos közlekedési szokásokat meg kell ismertetni az emberekkel.
(MTI)