Értelmes és élvezetes különórák: így válaszolja meg a kamaszok 5 leggyakoribb kifogását!

Helyi hírek Kultúra

A szeptemberi tanévkezdéssel elindult a különórák, délutáni
iskolák időszaka is. A szülő nem gyermekmegőrzést vár különóra címen, szeretné ha minőségi
időtöltéssel, a gyerek számára élvezetesen telne a délután. Ehhez élményszerű tanulást nyújtó, 21.
századi iskolát kell keresnie. A Funside School szakemberei néhány tippet adnak, hogy miként
érdemes különórát választani a kiskamaszok, kamaszok fejével gondolkodva. Lássuk, milyen
ellenérzései vannak a gyerekeknek a különórákkal és milyen elfoglaltságot érdemes választani,
hogy ezeket megcáfolhassuk.


1. El kell szakadnom a gépemtől – talán nem mondja ki, de nagyon sok gyerek, kamasz ezt érzi,
ha még iskola után is elküldik tanulni valahová. De mi van, ha nem kell elszakadni? A
gyerekek jó része nyitott arra, hogy programozást, robotikát tanuljon, ezt nem érzik valódi, az
iskolapadban izzasztó tanulásnak. A Funside informatikai oktatásának módszertana magában
hordozza mindazokat a készségeket, amire a 21. században szükség van: problémamegoldás,
önálló gondolkodás és a digitális tudás fejlődése. „Különbséget kell tenni gép előtti idő és gép
előtti idő között” – mondja Kittka András, az iskola egyik alapítója. „Nálunk értelmesen, új és
hasznos dolgok és készségek megtanulásával fog telni az az idő, amit a virtuális világban tölt
a gyerek.”

2. Unalmas lesz, áll a tanár a táblánál és magyaráz – olyan délutáni iskolát, elfoglaltságot kell
keresni, ahol tapasztalás útján, játékosan sajátítják el a gyerekek az ismereteket. A színes,
játékos környezet sem poroszos tanításra csábít, ha azt látjuk, hogy egy iskola ad a gyerekek
kényelmére, ha nem akarja feltétlen padokba kényszeríteni őket, akkor valószínűleg jó
helyen járunk. A gamifikáció, azaz a játékos tanulás és a pozitív megerősítés módszerével
oktató délutáni iskola Gellért téri helyszínére tavaly már több mint 200 gyerek járt heti
rendszerességgel, itt ők maguk beszéltek arról, hogy milyen egy jó délutáni iskola.

3. Messze van, nem akarok újra elindulni – a gyerekekhez közel kell vinni a minőségi oktatást,
ezt vallják a Funside School alapítói is, éppen ezért ebben a tanévben a Gellért tér után Buda
középső, frekventált részén, a Margit hídnál nyitott új termet az iskola, amely angol és
informatikai képzésekkel reformálja meg az oktatást. Az új, négy tantermes helyszínen is a 7-
17 évesek iskolai elfoglaltságaihoz igazodó órarenddel, azaz délutánonként és szombat
délelőtt szerveznek órákat.
4. Legalább lesz ott más korombeli? – sok kamasz azért nem szereti a magánórákat, mert
zavarban vannak, ha kettesben kell lenniük egy felnőttel. Jobban kedvelik a kortárs
közösségeket, a sok nevetést, a lazaságot, az összekacsintást a többiekkel. A Funside-ba 7-17
év közötti gyerekek, kamaszok járnak, ők az angol nyelvet 5-8 fős kortársi csoportokban
rengeteg beszélgetéssel, vidámsággal gyakorolhatják: projektek keretében őket érdeklő
filmekről, zenéről, utazásokról, társadalmi problémákról (pl. környezetvédelem) folynak az
órák, a bátor kommunikáció észrevétlenül fejleszti mindenki angoltudását. Kibeszélik az őket
érdeklő angolul vlogoló youtubereket, rákérdeznek ha valamit nem értettek világosan egy-
egy videójátékban, filmek és sorozatok fordítási hibáiról gondolkodnak közösen. Azaz
beemelik az órákba az élő angol nyelvet, amit otthon, a gép előtt szinte mindenki használ

valamilyen formában. A Funside pedig örömmel ad ennek teret, mert véleményük szerint a
nyelv éppen így, a gyerekekhez közel hozva tanítható.

5. Mi van, ha lemaradok, ha nem értem az anyagot? – a 21. századi oktatáshoz az is
hozzátartozik, hogy a szülők nyomon tudják követni, hogy a gyermekük mit csinál, mit tanul a
délutáni iskolában, illetve hiányzás esetén a gyerek könnyedén felvegye a fonalat megfelelő
háttéranyagok révén. Fontos, hogy ha pótlásra, plusz gyakorlásra van szükség, akkor arról a
szülő is értesüljön. Ehhez a Funside School a technológiát hívta segítségül: az iskola minden
tanulócsoportjának van egy zárt, mások számára nem elérhető blogja, ahonnan a szülők
tájékozódhatnak a tanultakról, követhetik a félév négy projekttémáját, valamint ide kerülnek
fel az otthoni feladatok, melyek egy részét maga a diák választhatja ki. Plusz gyakorlási
lehetőség is van a csoportban, ahová mindig felkerülnek az órán végzetthez hasonló online
feladatok. Az informatika csoportokban egy online gamifikációs rendszer váltotta fel a
csoportblogot, ezen a platformon keresztül kommunikál a tanár a diákokkal órán kívül, küld
otthoni munkát. Minden gyereknek van egy avatarja, amit az egész féléven keresztül azzal
tud fejleszteni, ha órán és otthon jól, motiváltan dolgozik. A Gellért téri iskolában jól bevált
online visszajelzési rendszert az új, Margit hídnál most nyíló helyszínen is bevezetik.
Mindkét helyszínen elindult a jelentkezés a délutáni iskolába – ez ellen a suli ellen a
kamaszoknak sem lehet kifogása, sőt minden bizonnyal szuperül fogják érezni magukat.