Ami az iskola előtt fontos

Egyetem

Közép-kelet európai koragyermekkori kutatóközpont alakult a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Karán.

A különleges bánásmódról, a zenepedagógiáról és a romológiáról szóló tanácskozások után idén már a negyedik nemzetközi konferenciáját szervezte meg az egyetem hajdúböszörményi kara. „A szakmai megújítás útjai, lehetősége” című tudományos rendezvényen a koragyermekkori nevelés legaktuálisabb kérdéseit vitatják meg a szakemberek. A témában a Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar több kutatást is folytat külföldi társegyetemekkel közösen.

– A Plymouth Egyetemmel a koragyermekkori kötődéseket, azon belül is az anya-gyerek kapcsolatokat vizsgáljuk részletesen. A Northampton Egyetemmel közösen pedig egy olyan kutatást végzünk, amely a kisgyermekneveléssel foglalkozó pedagógusok és a szülők közötti együttműködésekkel foglalkozik – tájékoztatott Pálfi Sándor, a kar főiskolai tanára.

Többek között ezek a kutatások keltették fel a koragyermekkori neveléssel kutatással foglalkozó európai szövetség (European Early Childhood Education Research Association, EECERA) figyelmét is, melynek két vezető professzora, Tony Bertram és Christine Pascal is ellátogatott a szerdán kezdődött tanácskozásra. A Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar a jövőben még nagyobb szerepet vállal a 0-7 év közötti gyerekek fejlesztését érintő tudományos munkában.

– Egy közép-kelet európai kutatóközpont alakult meg a karunkon, amely a koragyermekkori nevelés sajátosságait vizsgálja a környező országokkal együttműködve. Az eredményeinkről évente részletesen beszámoljunk egy-egy konferencián, hogy a nemzetközi tapasztalatokat a gyakorlatba is átültethessék a szakemberek. Emellett egy online folyóiratot is létrehozunk a témában nemzetközi szerkesztőbizottsággal – jelentette be Bálint Péter dékán.

A hajdúböszörményi tanácskozásra tíz országból érkeztek előadók. Európa mellett Mexikóból és Vietnámból is. Érdekesség, hogy számukra szinte egzotikusnak számít a magyar intézményekben jelen lévő szeretetteljes kapcsolat a pedagógusok és a gyerekek között. A világ más tájain ugyanis eddig főként a nyugat-európai és a skandináv pedagógia volt ismert, amelyre ez általában nem jellemző.
unideb.hu