Visszapillantó tükör címmel, Los Angeles-i Gagosian Galériában nyílt meg az az egyedülálló fotókiállítás, amely Paul McCartney újrafelfedezett fotóin keresztül ritka bepillantást enged a Beatle-mánia korai napjaiba.
A tárlat két nagy teremben kapott helyet, amelyek középpontjában hatalmas installációk állnak. A bejárat utáni fogadótérben, azonnal egy lenyűgöző látvány fogadja a látogatót: óriás portrék a Beatles tagjairól. Látványos és méltó nyitánya ez a különleges tárlatnak.
Újságíróként nemcsak a nosztalgikus hangulat, hanem McCartney valódi fotós tehetsége is megragadott. Bár a világ elsősorban zenészként ismeri McCartney-t, ez a kiállítás meggyőzően mutatja be, hogy a Yesterday világhírű szerzője művészként is jelentős gyűjteményt hozott létre. Kompozíciói – hol játékosak, hol mélyen átélt pillanatokat rögzítenek – bizonyítják, hogy ösztönös művészi látásmódja van. Ne felejtsük el, hogy a képek egy 35 mm-es Pentax géppel készültek az 1960-as évek elején, jóval az okostelefonos instantfotók kora előtt. Akkoriban egy jó fotó elkészítése nemcsak technikai tudást, de bátorságot és pillanatérzéket is igényelt – különösen, ha az ember épp a világ leghíresebb zenekarával turnézott…
A legemlékezetesebb képek közé tartozik egy madártávlatból készült felvétel, amely egy szálloda erkélyéről örökíti meg a rajongók tömegét – ritka perspektíva egy történelmi korszakból. Egyszerre érzékelhető a magasság csendje és a burjánzó tömeg tompa hangzavara, amely feszültséget kelt a kompozícióban.
Egy másik, különösen figyelemfelkeltő kép John Lennont ábrázolja, amint a tengerben pancsol, bal karját a magasba emeli. A fotót körülölelő kék víz végtelensége, valamint a jelenet gondatlan szabadsága és ártatlan öröme vészes viharelőtti előrejelzése a zenész tragikus halálának.
Egy másik fotó valódi történelmi jelentőséggel bír: John Lennon és George Harrison látható rajta, amint az ikonikus, világhírt meghozó, amerikai fellépésük előtt, az Ed Sullivan Show kulisszái mögött gyakorolnak. Ez az intim pillanat különleges betekintést nyújt abba a koncentrált, mégis nyugodt atmoszférába, amelyben a Beatles tagjai a világhírnév küszöbén álltak.
A „Rearview Mirror” harminchat, 1963 decembere és 1964 februárja között készült felvételt mutat be – több közülük eddig még soha nem került nyilvánosságra, most először vásárolhatóak meg McCartney által aláírt művészi nyomatként. A képek végigkövetik a Beatles felemelkedésének korai szakaszát, Londontól és Liverpooltól Párizson át egészen az Egyesült Államokig – a kaotikus rajongótömegeket, az utazások közti csendes pillanatokat, mind McCartney egyedi szemszögéből.
A fotókat kiegészíti egy installáció eredeti Beatles-relikviákkal, valamint Albert és David Maysles amerikai dokumentumfilmes testvérpár ritka felvételei, akik 1964-es amerikai turnéjuk során követték a zenekart. Minden egyes fényképet McCartney személyes tervei alapján, a Griffin Editions szakembereivel együttműködve készített, kézzel készült keretekben mutatnak be.
A kiállítást a Gagosian kurátora, Joshua Chuang szervezte, a látványtervet Stefan Beckman készítette. A tárlat párhuzamosan fut a Paul McCartney Photographs 1963–64: Eyes of the Storm című vándorkiállítással, amely jelenleg a san franciscó-i de Young Múzeumban látható 2025. július 6-ig. A kiállítás bevételének egy részét a kaliforniai erdőtüzek utáni helyreállítási munkák támogatására fordítják.
A „Rearview Mirror” több mint egy múltidéző fotógyűjtemény – erőteljes bizonyíték arra, hogy McCartney a káosz közepén is képes volt meglátni és megörökíteni a csendet, a szépséget és a művészetet.
– Vida Virág –